Servicedesign

Design af komplekse servicesystemer

En service er et komplekst sammensat system af forskellige touchpoints brugerne møder på tværs af tid og sted. Servicedesign er værktøjet, der gør det muligt at integrere disse individuelle touchpoints i en sammehægende designet brugeroplevelse, der er forankret i en klar vision for din virksomheds forretningsstrategiske værdilevering

Hvorfor deltage i kurset?

Formålet med kurset i servicedesign er, systematisk at undersøge, visualisere, analysere og udvikle samspillet brugerne har med din service eller produkt, for at sikre konkurrencedygtige brugeroplevelser og dermed højere realiseret værdi på tværs af stakeholders (f.eks. kunder, medarbejdere, leverandører, samarbejdspartnere og investorer).

Når man arbejder med serviceleverancer, arbejder man med stor kompleksitet. Der er behov for orkestrering af mange aktiviteter og aktører og dette øger risiko for fejl og varierende serviceoplevelser. På kurset vil du lære at bruge servicedesign-værktøjer, der er udviklet til at konkretisere og skabe klarhed i kompleksitet, samt guide dig til effektivt at kunne arbejde med optimering og videreudvikling af din serviceleverance.

Service blueprintet er det mest alsidige, robuste og gennemgribende værktøj i servicedesignværktøjskassen. Derfor bruger vi en hel dag på kurset til at gå i dybden med netop det værktøj. Du kan læse vores guide til Service Blueprints her.

Hvem er kurset henvendt til?

Kurset i servicedesign er til dig der arbejder med processer, hvor der er brugere involveret. Det kunne f.eks. være i en udviklingsafdeling, i kundeservice eller i en afdeling der yder support internt. Brugerne kan både være eksterne kunder og interne folk. Der kræves ingen særlige forudsætninger for at deltage i kurset.
Inden kurset sender vi altid en række spørgsmål, for at etablere et kendskab til din forretning, og de interne og eksterne processer der er en del af værdileveringen samt dine erfaringer med servicedesign. Dette gør vi for at sikre et passende niveau, relevans og aktualitet for din forretning. Kurset afholdes som udgangspunkt på dansk men udbydes også på engelsk.

Det du lærer på kurset:

På kurset lærer du både den overordnede servicedesign tankegang, tilhørende teorier samt de helt praktiske værktøjer. Servicedesign er centreret omkring en række værktøjer som vi vil introducere, aktivere og træne. I løbet af workshoppen vil kursisterne få hands-on erfaring med brugen af disse værktøjer og vi vil arbejde med at gøre disse til en integreret del af deltagernes forståelsesramme. Hvert værktøj aktiveres med dybe indsigter i de involverede medarbejdere og kunders behov samt markedsforudsætninger.  

 

Praktisk information:


14.750 Dkr. (ekskl. moms)

▶︎ Ved 3-for-2 tilbud 9.833 Dkr.

3 dage fra 9:00-16:00

17. − 19. september, 2024

28. − 30. januar, 2025
12. − 14. august, 2025

UX Campus
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.


Tilmelding og betaling
Meld dig til kurset herunder. Betaling sker via faktura vi fremsender til dig.

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 10 personer.

Kommenteret litteraturliste.

Interaktivt PDF kompendium.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Gratis opfølgende support og sparring.

Litteratur kurset baserer sig på. 


Er du i tvivl om ServiceDesign er relevant for dig - så læs disse 6 pointer om ServiceDesign

Kursusprogram

〰〰〰〰 Dag 1 〰〰〰〰

1. Logikken i ServiceDesign

  • Sådan bygger servicedesign på brugercentreret design (også kaldet design thinking).

  • Begrebsafklaring: CX, UX, Usability m.fl.

  • Logikken i servicedesign: produkter og services.

  • Syv servicedesign projektyper.

  • ✎ Øvelse: Scoping af dit servicedesign projekt: "hvilke servicedesign projekttyper skal du arbejde med?"

2. De centrale servicedesign værktøjer

  • Mapning af servicens byggeklodser

  • Introduktion til kunderejsen.

  • Introduktion til stakeholder maps.

  • Introduktion til service blueprintet.

  • ✎ Øvelse: Afdækning af servicens byggeklodser.

  • ✎ Øvelse: Mapning af kunderejsens fem faser.

〰〰〰〰 Dag 2 〰〰〰〰

3. Service Blueprinting

  • Analyse og design med et service blueprint.

  • Best practice servicedesign guidelines.

  • Analyse og design af services med service blueprint.

  • ✎ Øvelse: Blueprinting af din service.

4. Optimering af touchpoints

  • "Brugergrænsefladen" i services: touchpoints (kontaktpunkter).

  • Samspil mellem touchpoints.

  • Adfærdsdesign på touchpointniveau i services.

  • ✎ Øvelse: Optimering af touchpoints.

〰〰〰〰 Dag 3 〰〰〰〰

5. Service recovery design

  • Design af robuste services.

  • Nedbrud i services og kundeklager.

  • Proaktiv og reaktiv service recovery.

  • ✎ Øvelse: mapning af dine proaktive og reaktive service recovery muligheder.

  • ✎ Øvelse: design af "service performance triggers" og handlinger.

6. Din servicedesign handlingsplan

  • Kom godt i gang med servicedesign.

  • Argumenter for værdien af servicedesign.

  • ✎ Øvelse: din servicedesign handlingsplan.
 
 

Tilmeld "ServiceDesign"

 
 

Tilmelding

Servicedesign

Customer Experience Design

servicedesign.001.jpeg