Kønsrigt Design

Design til Personlighedsforskelle

Design kan appellere til os, motivere, inspirere og giver dyb mening. I mange sådanne tilfælde rummer designet egenskaber for et match mellem basale personlighedstræk og kønsforskelle. Det ser vi på tværs af design-domæner som uddannelse, erhverv, elektronik, computerspil, økonomisk, politik m.fl.

Hvorfor deltage i kurset?

Viden om køns- og personlighedsforskelle udgør en designstrategisk mulighed for at skabe bedre produkter og services. For en lang række designkategorier ligger der et stort potentiale i at sikre en bredere understøttelse af de forskellige behov, der knytter sig til køn- og personlighedsforskelle

Den eksisterende og ofte fjelslagne logik er gennem markedsføring at skabe et behov hos andre kundersegmenter gennem brug af rollemodeller og iscenesættelse. Vi ved dog at denne form for markedsføringsmæssig “sugar coating” ikke har den store effekt ift. dybere motivationelle behov. Det basale mismatch mellem hvad der motiverer os og designet er nemlig uændret.

Logikken i denne master class er at vi med viden om køns- og personlighedsmæssige forskelle kan sikre at design rummer forskelligartede kvaliteter, så det får en bred køns- og personlighedsrig appel. Så fremfor at vi alle skal lokkes til at synes godt om det samme, så skal design udformes med respekt og hensyntagen til vores naturlige forskelle på tværs af køn og personlighed.

Hvem er dette kursus henvendt til?

Hvis du allerede arbejder med udvikling af produkter eller services og bruger værktøjer som brugerdrevet design og design thinking - så er denne master class en naturlig udvikling af dine færdigheder.

Hvis du arbejder indenfor områder hvor der allerede ligger en kønspolisk dagsorden eller en strategisk ambition om at nå bredere ud med et produkt eller en servide - så er denne master class et absolut must!

Det lærer du på kurset: 

Kurset giver dig en grundig indføring i værtktøjer og færdigheder til at arbejde designstrategisk med køns- og personlighedsforskelle.

  • Grundig indføring til forskningen i køns- og personlighedsforskelle.

  • Evnen til at argumentere for vigtigheden af køns- og personlighedsforskelle samt kritisk at vurdere effektiviteten af eksisterende tilgange (eks. markedesføring).

  • Analytiske færdigheder til at identificere et køns- og personlighedsmæssige designpotenitaler.

  • Færdigheder til at udføre brugerresearch i designprojekter med fokus på køns- og personlighedsmæssige forskelle.

  • Ekspertværktøjer til at drive en udviklingsproces med fokus på køns- og personlighedsforskelle.

  • Færdigheder til at markedsføre køns- og personlighedsrigt design.

Praktisk information:

Kønsrigt Design

Design til Personlighedsforskelle

9.500 Dkr. (eksklusiv moms)

Tidspunkt
Kurset afholdes fra kl. 9:00 - 16.00

3. & 4. juni, 2020

21. & 22. oktober, 2020

Sted
Dannebrogsgade 5
1660 København V.
(1200 meter fra Hovedbanegården)

Tilmelding og betaling
Meld dig til kurset herunder. Betaling sker via faktura, som vi fremsender til dig.

Tilmeld mig
"Kønsrigt Design"

Kursusprogram

 

Dag 1.

2. Personlighedscentreret design.

  • Fra brugercentreret til kønsrigt- og personlighedscentreret design.

  • Personas og funktionelle behov.

  • Kønsrigt design og motivationelle behov.

  • Link af kønsrigt design til viden om hedonistisk UX & usability.

  • Brugerundersøgelser med fokus på køns- og personlighedsforskelle.

1. Køns- og personlighedsforskelle.

  • Fra forskelle i færdigheder til forskelle i hvad vi tiltrækkes og motiveres af.

  • Kulturens samspil med biologiske forskelle i personlighed.

  • Sammenhængen mellem køns- og personlighedsforskelle.

  • Klassiske misforståelser i debatten om kønsforskelle.

Dag 2.

4. Styring af designprocessen

Styring af en designprocess med fokus på køns- og personlighedsrigt design ift.:

  • Kravspecificering.

  • Design ideation.

  • Test og evaluering.

  • Markedsføring.

3. Design Cases

Køns- og personlighedsrigt design ift.:

  • Uddannelser.

  • Computerspil.

  • Forbrugerelektronik.

  • Finans.

  • Biler.

  • Arbejdsmarkedet.

  • Rejser og forlystelser.

 

Litteratur til kurset

Ved kursustilmelding får du afgang til en litteraturside med materiale der kan downloades. 

Praktisk gennemførelse

Vi ønsker at vores deltagere får størst mulig udbytte af kurset, hvilket vil sige at viden bliver omsat til ændret praksis i deres virksomhed. Derfor er kurset sammensat så deltagerne får indsigt i relevante teorier, værktøjer, processer og metoder der hjælper deltagerne med at komme i gang når de igen er tilbage i deres daglige arbejde og skal prøve kræfter med UX. 

Spørgsmål til kurset?

Hvis du har spørgsmål til kurset så kontakt gerne vores UX Campus undervisningsteam direkte.

Om underviseren

Rune Nørager er Ph.D. i psykologi og har arbejdet med målinger af brugervenlighed og brugeroplevelsen i 15 år på tværs afbrugertyper, produkter og services. Rune har en solid baggrund indenfor eksperimentalpsykologien og underviser desuden som ekstern lektor på IT-Univeristet netop i brugervenlighed og brugeroplevelse - samt måling og kvantificering af denne. 

DPsy-Rune.jpeg
 

Tilmelding

Kønsright Design

Design til køns- og personlighedsforskelle

Gender Rich Design.jpeg