UX støjer stadig!
Det volder fortsat rigtig mange problemer med at få styr på hvad UX er. Det ser vi når vi møder kunder og kursister samt i de professionelle debatter på online medier.
Med denne guide hjælpe vi dig til at få styr på UX.
Det helt korte svar på hvad UX er.
Lad os starte med det helt korte svar som vi så kan pakke ud og undersøge nærmere.
UX står for User Experience - brugeroplevelse på dansk.
En brugeroplevelse af et produkt (eller service) består helt fundamentalt af to kvaliteter:
Hvor godt produktet (værktøjet) passer til opgaven - det kalder vi utility på fagsprog.
Hvor godt produkter passer til brugeren - det kalder vi usability på fagsprog.
Denne korte defintion har en række implikationer for design og udviklingsprocesser samt de fagpersoner og udviklingsværktøjer der indgår i designprocessen. Alle disse vigtige detaljer kommer vi til lige om et øjeblik.
Men først, i forhold til den fortsatte gennemgang af hvad UX er, så kan vi visualisere disse to fundamentale kvaliteter ved UX på denne “formel” kaldet UX Value Equation - ligningen for hvordan vi skaber værdi med UX.
Konsekvenser for brugercentrerede udviklingsprocesser
Designprocesser der er brugercentrede har til formål at sikre vi får skabt det bedst mulige match mellem de to fundamentale kvaliteter: 1) match mellem værktøjet og opgaven samt 2) match mellem brugergrænsefladen (på værktøjet) og brugeren.
Vi sikrer et godt match mellem værktøjet og opgaven ved at forstå hvad brugernes behov er.
10 svar på hvad UX er gradvis flere detaljer og øget kompleksitet.
Niveau 1.
UX står for User Experience og er brugernes oplevelse af dit produkt.
Niveau 2.
Brugernes oplevelse af dit produkt er sammensat er hvor godt det passer til opgaven og hvor brugervenligt det.
Niveau 3.