UX Ekspertværktøjer

Human Factors Design

Brugbart og godt design skal passe både til opgaven og til brugeren. UX Ekspertværktøjer giver dig ekspertviden om hvordan du kan tilpassse design til de basale menneskelige egenskaber, som gælder for alle typer brugere. I modsætning til viden om brugerens behov ift. løsning af opgaver, så er ekspertviden om mennesker et relativt stabilt og uforanderligt lag som kan bruges på tværs af alle typer design og på tværs af alle brugere - uanset køn, alder og kultur. Det gør UX Ekspertværktøjer til et af de mest almengyldige og effektive designredskaber du bør kende til.

Kurset bygger på et meget solidt grundlag af forskningsbaseret viden om hvordan mennesker fungerer, som vi har omsat til praktiske designredskaber du let kan bruge i alle dele af dit design- og udviklingsarbejde.

Hvorfor deltage i kurset?

I udviklingsprojekter bliver der ofte truffet mange designbeslutninger i blinde, da beslutningerne ikke bygger på viden om hvordan mennesker rent faktisk fungerer. Derfor misser man i bedste fald en lang række muligheder for at optimere design til mennesker. I værste fald laves løsninger, som ikke passer til den måde vi bedst fungerer på. Resultatet er unødigt besværlige og intellektuelle løsninger som bryder sammen ved den mindste stress, og som brugerne aldrig lærer at bruge effektivt.

UX Ekspertværktøjer vil give dig en helt ny måde at tænke design på, hvor løsninger er motiveret af en eksplicit medtænkning af hvordan mennesker fungerer. Samtidig vil du få et nyt perspektiv på dine eksisterende designværktøjer.

 

Vores tidligere kursister siger:

 

“Dygtige undervisere og god tværfaglig sparring. Jeg vender gerne tilbage.”

- Henrik Christoffersen, Automation Software Engineer ved Alpha Laval

“Teoretisk stærkt funderet kursus. God stemning på kurset.”

- Stine Dahl, UX-designer ved Miljø, fødevare og fiskeristyrelsen

“Genialt kursus! Jeg bruger erfaringer fra kurset næsten hver dag.”

- Simon Rohde Bjerre, Aarsleff

 
 

Hvem er kurset henvendt til?

Kurset kræver ingen forudsætninger, men det er absolut en fordel at du allerede har en eller anden form for tilgang til design som ingeniør, softwareudvikler, grafiker, interaktionsdesigner, industriel designer eller lignende. Har du aldrig arbejdet med design før vil brugercentreret design være det bedste sted at starte.

Det lærer du på kurset:

Kurset lærer dig at skabe intuitive og brugervenlige brugergrænseflader ved at indarbejde viden om hvordan menneskers færdigheder bedst understøttes i udformingen af design.

Til at guide dette arbejde får du en detaljeret evidensbaseret model over hvordan mennesker sanser, tænker og handler i form af en operationel praktisk analysemodel. Denne model, kaldet Levels of Cognition, giver dig tre overordnede værktøjskasser, som hver især indeholder en lang række af design guidelines.

Desuden bliver du trænet i at udføre et formelt ekspertreview af design med disse drivers og guidelines. Dette UX Ekspertreview værktøj er et vigtigt supplement til at brugerteste designløsninger.

Endelig giver viden om menneskers perception, tænkning og adfærd dig mulighed for at lave præcise root-cause diagnostiske analyser af brugerfejl.

På ☞ UX-Campus Online kan du se flere videoklip fra online-kurset i UX Ekspertværktøjer.

Se gratis kapitler fra kurset

Praktisk information:


14.750 Dkr. (ekskl. moms)

▶︎ Ved 3-for-2 tilbud 9.833 Dkr.

3 dage fra 9:00-16:00

4. − 6. juni, 2024
22. − 24. oktober, 2024

11. − 13. marts, 2025
2. − 4. september, 2025

København
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.

Tilmelding og betaling
Meld dig til kurset herunder. Betaling sker via faktura vi sender til dig.

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 10 personer.

Kommenteret litteraturliste.

Interaktivt PDF kompendium.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Gratis opfølgende support og sparring.

Spørgsmål til kurset?

Så ring gerne 4041 4422.

Eller send en email til os.

Kursusprogram

〰〰〰〰 Dag 1 〰〰〰〰

User Experience og Usability

  • Samlet integreret definition af user experience, usability, utility, usefulness, transperent, intuitive, learnability m.fl.

  • Introduktion til hvordan ekspertviden om UX og Usability indgår i brugerresearch og designudvikling.

  • De analytiske designlag i et digitale og fysiske produkters brugergrænseflade samt den basale ligning: usability × utility = usefulness.

  • Hvordan mennesker fungerer. En operationel designmodel kaldet Levels of Cognition (LoC) og hvordan den relaterer sig til forskellige typer ekspertviden (Heuristikker, Designguidelines, Golden Rules m.fl.).

  • Typiske misforståelse om mennesker, der påvirker designudvikling negativt.

  • Introduktion til designmodellen "Double Diamond" med det formål at sætte UX ekspertværktøjer ind i konteksten af den brugercentrerede tilgang.

▲ Levels of Cognition: Værktøjskasse 1

  • Eftermiddagen på dag 1 har fokus på at gennemgå hovedværktøjskasse 1 af 3: Sådan designer du til menneskets basale færdigheder. Det vil sige de færdigheder, som er ens for alle mennesker.

  • I værktøjskasse 1 finder du blandt andet guidelines til hvordan du kan udnytte menneskets forståelse af rum og bevægelse til at forbedre dit design, og hvordan du sørger for at dit design ikke sneder konflikterende budskaber til flere færdighedsniveauer.

  • Vi vil gennemgå teori omkring hvordan du flytter interaktionen til det mest basale og universelle færdighedsniveau mennesker har, samtidig med at vi inddrager så mange eksempler som muligt.

  • Målsætningen er, at du får en forståelse for hvordan samspillet mellem design og mennesker kan optimeres.

  • ✎ Øvelser: Der er lagt flere små øvelser ind undervejs.



〰〰〰〰 Dag 2 〰〰〰〰

▲ Levels of Cognition: Værktøjskasse 2

  • Dag 2 starter med en præsentation af værktøjskasse 2 ud af 3: Udnyt den viden dine brugere allerede har.

  • Denne værktøjskasse indeholder blandt andet følgende guidelines:

  • Skab overensstemmelse mellem dine brugeres mentale modeller og dit systems design.

  • Anvend formelle og uformelle standarder så din bruger kan (gen)bruge allerede tillærte færdigheder.

  • ✎ Øvelser: Der er lagt flere små øvelser ind undervejs.

✍️ Workshop: Analyse af jeres cases

  • Eftermiddagen på dag 2 vil blive brugt i små grupper, hvor I vil arbejde med at anvende både værktøjskasse 1 og 2 til at analysere jeres egne cases.

  • Workshoppen vil foregå under vejledning fra underviseren, og i slutningen af dagen samler vi op i fællesskab, så alle kan videns- og erfaringsdele.

  • Målsætningen er, at du får konkrete input med hjem på nogle af de projekter, som du sidder og arbejder med til dagligt, samtidig med at du får øvelse i at anvende de værktøjer og guidelines, som vi gennemgår på kurset.


〰〰〰〰 Dag 3 〰〰〰〰

▲ Levels of Cognition: Værktøjskasse 3

  • Dag 3 starter med en gennemgang af værktøjskasse 3 ud af 3: Reducér den kognitive belastning af din bruger.

  • Denne værktøjskasse indeholder blandt andet følgende guidelines:

  • Understøt interaktionen med ekstern kognition.

  • Undgå unødig belastning af kognitive færdigheder med optimering og konsistens.

  • Understøt kritisk interaktion på flere færdighedsniveauer (Redundans).

  • ✎ Øvelser: Der er lagt flere små øvelser ind undervejs.

🔍 UX Expert Review

  • Introduktion til processen med at udføre et UX Ekspert Review med de tre værktøjskasser baseret på vores UX Expert Review manual.

  • Den praktiske gennemførelse af et UX Ekspert Review

  • Afrapportering af et UX Ekspert Review.

  • Forankring af indsigter fra et UX Ekspert Review i udviklingsteamet. Formidling af design drivers videre til dit team med eksempler, og håndtering af "push-back" fra dit team og andre aktører.

  • ✎ Øvelse: Hvordan man argumenterer for designbeslutninger ud fra ekspertviden.


 
 
 

Tilmelding:

UX Ekspertværktøjer

Human Factors Design

UX expert.jpeg