Design Thinking

& Brugercentreret Design

Fra brugerbehov til designløsninger

Design Thinking og Brugercentreret Design (UCD) er en procesværktøjskasse, der hjælper dig til systematisk at indsamle relevant viden om dine brugeres behov og kanalisere denne viden struktureret ind i produktudviklingen.

Foruden Brugercentreret og Brugerdrevet Design har du måske hørt om Design Thinking, ISO-9241-210… kært barn har mange navne. Vi kalder det for brugercentreret design og anvender Double Diamond modellen fra British Design Council som visualisering af den fælles logik alle disse designprocesværktøjer refererer til.

For der er faktisk ikke substantiel forskel på dem. Derfor anvender vi den mest udbredte og defacto-standardiserede tilgang. Samtidig sørger vi for at knytte bånd og oversætte mellem dem, så du let kan koble din viden an til de forskellige modeller.

Hvorfor deltage i kurset?

Brugercentreret design er en veletableret praksis, som er mere aktuel og relevant end nogensinde før givet det fokus der er kommet på brugen af design til at skabe ny værdi og forretning indenfor alle brancheområder. Når McKinsey køber et designbureau som Lunar, så er det fordi design er kritisk ift. alle dele af en forretning!

Kurset giver både deltagere helt uden baggrund og dem som allerede kender til brugerdrevet design en solid introduktion til hele processen og de centrale værktøjer og aktiviter, der indgår i den.

Med kurset får du færdighederne til at kunne gennemføre alle dele af en brugercentreret designproces eller arbejde fokuseret med enkelte faser.

 

Jeg kan varmt anbefale Brugercenteret Design-kurset fra Designpsykologi. Det levede fuldt op til mine forventninger. Gav en masse teori via en model, der giver så meget mening. 

Der var god vekslen mellem teori og cases fra deltagende kursister. 

Jeg fik virkelig brugbar og konkret viden og værktøjer med hjem, til både min egen faglige rejse, men også min arbejdsplads, som kan drage nytte af at tage stilling til hvordan man anvende UX i sin organisation.

- Rikke Kornvig, Product Owner & Scrum Master, IT-Effect

 

Hvem er kurset henvendt til?

En brugercentreret designprocess vil typisk aktivere en lang række fagligheder i virksomheden. Derfor henvender kurset sig også bredt til alle, der har berøring med design. Fra dig som har kontakt til markedet - Jeres brugere og kunder - til dig som skal bistå med selve udviklingen frem med levering.

Da brugercentreret design per defintion er tværfaglig, så er det ikke afgørende hvilken faglig baggrund du besidder. Typisk har vores kursister en baggrund som ingeniør, softwareudvikler, grafiker - eller fra humaniora eller samfundsvidenskab.

Da brugercentreret design samtidig kan skaleres og ikke er en enten-eller tilgang, så henvender det sig både til små og store virksomheder. Kurset er tillige tilrettelagt, så du kan starte her uden erfaringen. Har du allerede erfaring med brugercentreret design eller produktudvikling, så vil du få udviklet og systematiseret din viden samt tilføjet en række nye værktøjer.

Det lærer du på kurset:

Kurset giver dig helt praktiske færdigheder til at arbejde med en brugercentreret designproces. Du får en grundig gennemgang af alle processens faser og de tilhørende værktøjer.

Kurset er opdelt på et introducerende overbliksmodul, der kobler den viden og erfaring du måske allerede har med udviklingsprocesser, samt skaber et tiltrængt overblik i et rodet designfelt.

Efterfølgende dykker vi ned i de fire centrale designproces-moduler, der modsvarer hver af de fire faser i double-diamond modellen:

  • Right Design: User Research & Discovery.

  • Right Design: Definere, syntetisere og value propositions.

  • Designed Right: Ideation og udviklingsfasen.

  • Designed Right: Design implementering og levering

Hver fase har en eller flere øvelser, der giver dig hands-on erfaring med processen og værktøjerne. Samtidig får du rig lejlighed til at spørge ind til logikker og rationaler i designprocessen.

Praktisk information:


14.750 Dkr. (ekskl. moms)


▶︎ Ved 3-for-2 tilbud 9.833 Dkr.

3 dage fra 9:00-16:00

25. − 27. juni, 2024
8. − 10. oktober, 2024
25. − 27. februar, 2025
16. − 18. september, 2025



UX Campus
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.

Tilmelding og betaling
Meld dig til kurset herunder. Betaling sker via faktura vi sender til dig.

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 10 personer.

Kommenteret litteraturliste.

Interaktivt PDF kompendium.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Gratis opfølgende support og sparring.

Spørgsmål til kurset?

Så ring gerne 4041 4422.

Eller send en email til os.
Vi anvender Double Diamond modellen fra British Design Council som model for den brugercentrerede designprocess.☞ Link til British Design Council

Vi anvender Double Diamond modellen fra British Design Council som model for den brugercentrerede designprocess.

Link til British Design Council

Kursusprogram

〰〰〰〰 Dag 1 〰〰〰〰

1. Designprocess rammeværktøjer

  • Introduktion til den brugercentrede designproces med udgangspunkt i Double Diamond Modellen fra British Design Council

  • Få overblik over de mest brugte designproces rammeværktøjer og hvordan de relaterer sig til hinanden (Design Thinking, User-Centred Design, Contextual Design, ISO-9241-210, IEC-62366, System Engineering V-model).

  • Profilering af typisk projekter ift. skalering af en brugercentreret designprocess: fra "me too" fast track udvikling til disruptive designinnnovation.

  • ✎ Øvelse: Kortlægning af din virksomheds eksisterende udviklingsprocesser til double diamond modellen og identificering af nye tiltag.

2. User research & discovery

  • Scoping og strategi for at sikre det rigtige designfokus med brugerindsigter (Research and discovery).

  • Tilvejebringelse og brug af primære og sekundære (desk research) brugerdata og deres samspil.

  • Værktøjer til at indsamle primære brugerdata samt deres fordele og ulemper (bl.a. observation, deltagelse, videoprober, interviews, og fokusgrupper).

  • ✎ Øvelse 1: Kvalitetsikring af brugerindsigter med systematiske socio-tekniske kortlægninger (STReBa-værktøjet).

  • ✎ Øvelse 2: Scoping og design af en user research aktivitet.

〰〰〰〰 Dag 2 〰〰〰〰

 

3. Definere, syntetisere og value propositions

  • Værktøjer til analyse, syntese og kommunikation af brugerindsigter (personas, user journeys, value & experience maps, task analyse).

  • Systematisk kortlægning af aktører (stakeholders), brugersegementering og prioritering.

  • Brug af designprober til at teste, validere og kvalificere brugerindsigter og hypoteser.

  • Benchmarking af produkter og services ift. brugerindsigter.

  • Design af projektbriefs med 1) Value Proposition Canvas og 2) UX-ValueEQ.

  • ✎ Øvelse 1: Analyse og kortlægning af dit produkt eller service med UX-ValuEQ.

  • ✎ Øvelse 2: Identificering af "claim opportunities" og "unique selling points" for dit produkt eller service.
 

〰〰〰〰 Dag 3 〰〰〰〰

4. Ideation & udviklingsfasen

  • Definere design space og kravspecifikationer.

  • Specifikation af brugerkrav ift. IEC 62366-1:2015 designproces til udvikling af medicinsk udstyr.

  • Ideation og prototypedesign. Typer af mock-ups og prototyper samt redskaber til at visualisere og konceptualisere.

  • Den iterative designproces med brug af formative usability tests (samt afsluttende validerende summative test).

  • ✎ Øvelse 1: Specificere krav og ideation ift. disse.

  • ✎ Øvelse 2: Definere brugsspecifikationer ift. IEC 62366-1:2015 standarden.

5. Implementering og levering

  • Brug af user stories og personas i udvikling og implementering.

  • Strømlining af implementeringen med design guidelines og style guides.

  • User acceptance testning (UAT) og summative testning.

  • Understøttelse af marketing og salg med kommunikation af selling points og claims.

  • Supplerende design touchpoints: deployment, brugervejledninger, packaging.

  • ✎ Øvelse 1: Udvikling af design guidelines og style guides.

  • ✎ Øvelse 2: Udvikling af en usability test plan.
 
 

Tilmelding

Design Thinking

& Brugercentreret Design

ucd.001.jpeg