Pas på med disse fejlbehæftede diamanter

Når double diamond møder eksisterende udviklingsprocesser i virksomheder, kan det let gå galt.

På tværs af virksomheder og brancher har vi samlet en liste med typiske “fejlbehæftede double diamonds”, der underminerer værdien af brugercentreret design.

 
 
 

Brugercentreret design skaber rigtig meget værdi i mange virksomheder. Desværre ser vi ofte at mange virksomheder også begrænser denne værdi fordi den brugercentrerede designproces ikke er adopteret optimalt - eller direkte forkert!

Vi kan visualisere disse typiske “fejlbehæftede” brugercentrerede designprocesser via den konceptuelle dobbelt diamant model.

Grunden til at ofte siger omtaler den dobbelte diamant som “konceptuel” skyldes at modellen i virkeligheden er et visuelt sprog for hvordan forskellige processer og værktøjer bør indtænkes i designprocesser - men hermed også sagt at de kan indtænkes forskelligt fra virksomhed til virksomhed og projekt til projekt.

Så med det forbehold at projekter sjældent 1-1 kan indfanges helt stringent i den dobbelte diamant så er der stadigvæk nogle klare mangler, fejl og uhensigtsmæssigheder vi kan forstå med udgangspunkt i den “idealiserede” eller konceptuelle dobbelte diamant.

Lad os tage et kig på en række af de mest typiske “fejlbehæftede diamanter”:

Seks af de mest typiske fejlbehæftede dobbelte diamanter:

    1. Ingen analyse af brugerresearch.
    1. Den anden diamant mangler.
    1. Den første diamant mangler.
    1. Overlappende diamanter.
    1. Den ultra reduktioniske dobbelte diamant.
    1. Design development mangler usability tests.

    Alle seks versioner er afbilledet nedenfor.

 

Tvivlsomme dobbelte diamanter: er der en eller flere, som afspejler din virksomheds måde at arbejde med brugercentreret design?

 
 
 

Ad 1.: Ingen analyse af bruger research.

En essential del af den første diamants anden halvdel er den konvergerende eller fokuserende fase hvor bruger research omsættes til centrale brugerindsigter og slutteligt bud på relevante brugerbehov.

Hvis denne analyse og fokusering ikke sker risikerer projekter at drukne i prioriterede “rådata”.

En anden problemstilling kan være at de specifikke ting brugerne siger bliver promoveret 1-1 til “feature requests” uden at forstå og udfordre baggrunden herfor.

Sagt mere direkte så bliver brugerne gjort til designere, hvilket er meget uheldigt da brugerne sjældent har det samlede overblik samt forståelse for teknologier der findes i udviklingsteamet.

Ad. 2. Den anden diamant mangler.

Denne variant af den dobbelte diamant ser vi desværre rigtig ofte. Almengørelsen og populariseringen af “forstå dine brugere” har gjort at brugercentreret design forstås som værende denne magiske empatiske indlevelse i brugernes behov. Empati er en absolut central færdighed, når man laver bruger research i første handel af den første diamant, men er mindre central i de følgende analytiske faser - og slet ikke i den anden diamant. Her er det helt andre færdigheder og redskaber som er bærende for kvalitet.

Når hele den anden diamant mangler så sker der ingen systematisk afsoning af teknologisvar på brugerbehov. Usability tests mangler også hvorved de løsninger som udvikles ikke er kvalitetssikrede ift. at fungere og skabe værdi for brugerne.

Ad. 3. Den første diamant mangler.

Indenfor regulerede industrier som udviklingen af medicoteknisk udstyr er der en lang tradition for at udvikle produkter der er sikre og effektive for brugerne.

Det gør at der er formelle regulatoriske krav om at brugerteste design indtil det kan dokumenteres at alle intenderede brugere kan anvende udstyret sikkert og effektivt. Dette afspejles eksempelvis i standarder som IEC 62366-1.

Den anden diamant er altså formaliseret og institutionaliseret indenfor visse industrier.

Selvom sådanne standarder principielt også fokuserer på bruger research (altså den første diamant) så er det primært ift. at kunne kvalificere sikre og effektive løsninger - men ikke som sådan ift. at skabe værdi for brugerne.

Vi ser derfor tit at selv meget store medico-tekniske virksomheder udvikler nyt medicinsk udstyr med et meget stramt fokus på en forretningsmæssig kvalitet, der gør det svært at integrere indsigter fra brugerne.

4. Overlappende diamanter.

For mange virksomheder kobler en brugercentreret designperspektiv sig på som en udvidelse til de eksisterende udviklingsprocesser hvor eksempelvis mekanik eller softwareudviklere typisk indgår.

Da et projekt således typisk først går i gang når disse tekniske fagligheder går i gang, så kan risikoen være at vi får overlappende diamanter da et udviklingsteam ikke kan sidde og vente på brugerindsigter.

5. Den ultra reduktionistiske dobbelte diamant.

Den markante popularitet og bevågenhed UX har fået i mange virksomheder har også skabt en kæmpe efterspørgsmål på “UXere”.

Men hvilken faligheder har disse UXere og hvor kommer de fra?

Følger vi de forskellige faser i den dobbelte diamant, så møder vi meget forskellige fagligheder. Indenfor design af grafiske brugergrænseflader møder vi i selve konceptudviklingen og front-end udvikling User Interface (UI) designere.

Denne faggruppe af UI-designere har der været relativ mange af på arbejdsmarkedet og derfor lette at rekruttere. Overpræsentationen af UI-designere som nøglepersoner i en UX-designproces har haft den uheldige konsekvens at der er blevet sat lighedstegn mellem UX og UI design. Det ses bla. i jobannoncer for virksomheder søger “UX/UI designere”.

UI-design er en absolut kritisk del af UX-design processen, men den kan BESTEMT IKKE stå alene. Gør man det, så får man den “ultra reduktionistiske dobbelte diamant”, der reelt ikke realiserer værdien af brugercentreret design.

6. Design development mangler usability tests.

Efter konceptudvikling så går selve produktudviklingen i gang hvor designet modnes færdigt. Selvom denne fase kun udgør 1/4 af dobbelt diamant modellen, så vil den i praksis udgøre støstedelen af mange udviklingsprojekter.

An absolut essentiel aktivitet til at støtte produktudviklingen er at kvalitetssikre selve brugergrænsefladen med usability tests. Dette arbejde bør ideelt set gøres løbende og være iterativt indtil vi er sikre på at brugergrænsefladen fungerer som ønsket i hænderne på vores brugere (kunder).

Problemet er blot at i mange projekter så overses denne del helt eller delvist. Måske fordi man jo allerede har involveret brugere i første diamant samt fået feedback på forskellige konceptuelle retninger.

Man løber dog en kæmpe risiko for at designe produkter (og services), der fejler hvis vi ikke ved om brugerne faktisk kan finde ud af at anvende dem relativt gnidningsfrit.

Sådan kommer du og dit designteam videre med den dobbelte diamant

Brugercentreret design og den dobbelt diamant er et fagsprog flest mulig bør kende til i en virksomhed. Derfor er et oplagt skridt at blive bedre til at tale dette fagsprog præcist og ensartet.

Du kan med fordel få inspiration til dette fagsprog i følgende artikler:

Hvad er Double Diamond? Vores intro til brugercentreret design og design thinking.

I denne artikel får du vores overblik og introduktion til de to diamanter i double diamond designprocessen, og de fire faser som processen går igennem.



 
 

Vil du og dit team blive endnu skarpere på brugercentreret design?

Så skriv en kort besked, så vil vi meget gerne sparre med jer om hvordan i kan få gavn af double-diamond modellen i netop jeres måde at designe på.

 

 

Tag med på vores næste kursus i Brugercenteret Design

På de tre dage klæder vi dig på til at arbejde med alle faser af double diamond -processen. Vi er kun 6-10 på hvert hold, så der er masser af tid til hands-on arbejde med dine cases.