Strategisk UX Design

Design leadership & DesignOps

Forankring af UX design i din forretning og organisation

Hvorfor deltage i kurset?

Som beslutningstager eller designlead skal du kunne navigere effektivt i et bredt sæt af logikker, begreber og processer knyttet til design og forskellige fagligheder på designteams og i organisationen.

Kurset giver dig en komplet værktøjskasse bestående af 6 designkompasser til at løse denne opgave effektivt, således din virksomhed kan realisere forretningsværdien af design.

Hvem er kurset henvendt til?

Kurset henvender sig til produktejere, projektledere, UX-leads og beslutningstagere samt ildsjæle med ønsket om eller ansvaret for at drive udviklingen af et UX-fokus. Deltagere har typisk meget forskellige fagligheder (ingeniør, UXer, programmør, projektleder, forretningsudvikler).

Det lærer du på kurset:

Med Strategisk UX får du værktøjerne til at kortlægge din virksomheds nuværende UX profil og identificere hvor der er størst strategisk potentiale for at udvikle dit UX-fokus. Du lærer hvordan du kan skabe kulturel forandring i din virksomhed samt planlægge og eksekvere hvert skridt i retning mod at gøre brugeroplevelsen af dit produkt eller service til en del af dine konkurrencemæssige fordele. Du vil ligeledes lære hvordan du kan gøre UX-initiativer målbare og omsætte dem til Key Performance Indicators (KPI) med henblik på at synliggøre Return On Investment (ROI) - både eksternt for kunder og internt for beslutningstagere.

Se kort introduktion til kurset med din underviser Rune Nørager:

Gratis webinar

På vores UX-Campus Online side kan du se et gratis webinar om Strategisk UX. Webinaret har specielt fokus på hvordan man kan kravsspecificere, dokumentere og “claime” designkvaliteter knyttet til brugervenlighed og brugeroplevelse (usability og UX).

Praktisk information:


14.750 Dkr. (ekskl. moms)

▶︎ Ved 3-for-2 tilbud 9.833 Dkr.

3 dage fra 9:00-16:00

1. − 3. oktober, 2024
3. − 5. december, 2024

7. − 9. oktober, 2025



UX Campus
Rahbeks allé 21
1801 Frederiksberg C.


Tilmelding og betaling
Meld dig til kurset herunder. Betaling sker via faktura vi sender til dig.

Det får du med kurset:

Små hold. Maks 8 personer.

Kommenteret litteraturliste.

Trykt kompendie på 230 sider.

Interaktivt PDF kompendium.

Praktiske øvelser med fokus på din virksomheds projekter.

Gratis opfølgende support og sparring.

☞ Download folder

Spørgsmål til kurset?

Så ring gerne 4041 4422.

Eller send en email til os.

Kursusprogram

〰〰〰〰 Dag 1 〰〰〰〰

1. Design process frameworks

  • Få et overblik af de mest brugte designproces rammeværktøjer og hvordan de relaterer sig til hinanden (Design Thinking, User Centred Design, Contextual Design).

  • Profilering af typisk projekter: fra "me too" fast track udvikling til disruptive innnovation.

  • ✎ Øvelse: Mapning af din virksomheds udviklingsprocesser til disse rammeværktøjer.

2. Markedsdifferentiering med UX

  • Hvordan design og UX kan differentiere produkter og services.

  • Identificering af design-drevne unique-selling-points samt UX-claims.

  • Lær om usability claims i udbudsmateriale.

  • ✎ Øvelse: Identificering af din virksomheds design claim muligheder og usability selling points.

〰〰〰〰 Dag 2 〰〰〰〰

3. Segmenteringsværktøjer

  • Få et overblik af segmenteringsværktøjer og strategier ift. designstrategisk prioritering.

  • Lær at identificere falske og forkerte segmenter.

  • ✎ Øvelse: Mapning og profilering af dine kunder.

4. Design-drevne value propositions

  • Lær at lave designstrategiske prioriteringer med design feature analysemodeller.

  • Lær at kommunikere forretningsværdien af design på en overbevisende måde.

  • ✎ Øvelse: Design feature analysis af dit produkt og mapning af design muligheder.

〰〰〰〰 Dag 3 〰〰〰〰

5. Data-drevet designudvikling

  • Modning af designprocesser og designaktiviteter så de matcher professionelle standarder.

  • Lær at specificere operationelle og målbare designkrav for brugskvalitet (usability og UX).

  • ✎ Øvelse: Mapning af dit produkts data-drevne designforankring.

6. Virksomhedens UX modenhed

  • Profilering af virkomhedens UX modenhed.

  • Forankring af forretningsværdien af design på tværs af organisationen. Designroller i tværfaglige design teams.

  • ✎ Øvelse: Analyse af din virksomheds UX modenhed og mapning af muligheder for at udvikle og modne.
 

Baggrundslitteratur

Insights artikelserie om strategisk UX Design

UX Campus bibliotek med links til gratis artikler

Praktisk gennemførelse

  • Vi ønsker at vores deltagere får størst muligt udbytte af kurset, hvilket vil sige at viden bliver omsat til ændret praksis i deres virksomhed. Derfor er kurset sammensat så deltagerne får indsigt i relevante teorier, værktøjer, processer og metoder der hjælper deltagerne med at komme i gang når de igen er tilbage i deres daglige arbejde og skal prøve kræfter med UX

  • Hvis du har spørgsmål til kurset så kontakt gerne vores uxCampus undervisningsteam direkte.

Om underviseren

  • Rune Nørager er er Ph.D. i psykologi og har arbejdet med målinger af brugervenlighed og brugeroplevelsen i 15 år på tværs brugertyper, produkter og services. Rune har en solid baggrund indenfor eksperimentalpsykologien og har desuden undervist som ekstern lektor på IT-Universitetet netop i brugervenlighed og brugeroplevelse - samt måling og kvantificering af denne.

 

Spar 33% med vores 3 for 2 rabat*

  • Deltag tre kolleger til prisen af to.

  • Vælg tre kurser til prisen af to.

*3-for-2 gælder ikke ved køb af kursus gennem IDA.dk

Tilmelding

 

Strategisk UX Design

Design Leadership & Design Ops

Forankring af UX design i din forretning og organisation